Volvo 240 Turbo Group A
Volvo 240 Turbo Group A
Bouwjaar: 1982
Prijs: € 126.950*
“Collection by Vermant” is verheugd u deze zeer unieke Volvo 240 Turbo Group A replica raceauto te kunnen aanbieden. Deze 240 is uitgerust met een originele B21-motor die is getuned om een indrukwekkend vermogen van 335 pk te leveren. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met rechte tandwielen die het vermogen naar de achterwielen overbrengt. Deze 240 is nieuw gebouwd volgens de exacte specificaties van de Group A-raceauto's uit die periode. Deze specifieke 240 is na voltooiing alleen getest en heeft nog geen echte actie op het circuit gezien. Een unieke kans om een gloednieuwe en circuitklare klassieke Volvo-raceauto te kopen. Deze auto voldoet volledig aan de FIA-voorschriften en heeft een gloednieuwe FIA HTP-homologatie.
Deze Volvo 240 is gebouwd in samenwerking tussen voormalig (professioneel) autocoureur Per Gunnar Andersson en de gerenommeerde Belgische raceautobouwer GRC motorsport. Tijdens de bouw/restauratie zijn kosten noch moeite gespaard om de auto in de juiste specificaties te brengen en, nog belangrijker, om hem betrouwbaar te maken. In totaal is er meer dan 150.000 euro aan de auto besteed om hem in zijn huidige staat te krijgen. Niet alleen de mechanische onderdelen zijn volledig gereviseerd en vernieuwd, maar ook de carrosserie. Deze is professioneel gerestaureerd, versterkt en zowel van binnen als van buiten gespoten. Tijdens de restauratie is al het geluiddempend materiaal verwijderd om gewicht te besparen en ook om de algehele race-ervaring te verbeteren. Hierdoor weegt de auto nu ongeveer 1.000 kg. Om de veiligheid van de auto te vergroten, is er een complete rolkooi ingelast. Dit is gedaan vóór het spuiten, zodat deze dezelfde kleur heeft als de rest van het interieur. De rolkooi draagt niet alleen bij aan de veiligheid van de auto, maar verstevigt ook het complete chassis.
Als we naar het exterieur van deze auto kijken, zien we een prachtig afgewerkte witte laklaag. Deze kleur is op elk paneel van de auto aangebracht en de laklaag is volgens zeer hoge normen uitgevoerd. De motorruimte, bagageruimte, onderkant en het interieur zijn allemaal afgewerkt in de kleur van het exterieur, waardoor de auto een zeer strakke en steriele uitstraling heeft. Om de auto verder voor te bereiden op het circuit, is er een luchtkriksysteem gemonteerd. Hiermee kan de auto snel worden opgetild en kunnen de banden gemakkelijk worden verwisseld. De wielen van de banden zijn de originele BBS-velgen met centrale sluiting. Dit zijn de enige velgen die door de FIA zijn goedgekeurd voor deze auto. Als we verder kijken naar de zijkant, zien we ook de aan de zijkant gemonteerde uitlaatpijp. Dit is een vrij stromend systeem zonder geluiddempers. Hierdoor komt de auto echt tot leven zodra hij wordt gestart. In het heetst van de strijd durft hier af en toe zelfs een vlam uitkomen. Als we naar de achterkant van deze 240 kijken, zien we dat de kofferklep is verbeterd. Deze is uitgerust met de juiste achterspoiler en heeft twee uitsparingen voor de brandstofpistool, één aan elke kant van de auto. Hierdoor kan tijdens een race snel worden bijgetankt. Iets wat voor de meeste mensen niet erg zichtbaar is, maar wel belangrijk op het circuit, zijn de voor- en achterbumpers. Deze zijn ingekort en dichter bij de carrosserie geplaatst. De voorbumper is zelfs verlaagd om een aerodynamisch efficiënter oppervlak aan de voorkant van de auto te creëren. Last but not least zijn aan de voorkant van de auto aan de bestuurderszijde een accu-ontkoppelaar en een brandblusserhendel aangebracht. Hierdoor kunnen hulpverleners deze bij een ongeval vanaf de buitenkant van de auto activeren.
Als we naar het interieur van de auto kijken, valt meteen het gebrek aan bekleding en interieurcomfort op. De auto is volledig gestript en alle overbodige onderdelen zijn verwijderd. Aan de bestuurderszijde vinden we een complete Sabelt-racingset. Deze bestaat uit een kuipstoel, een afneembaar stuurwiel en een racegordel. Deze zijn allemaal door de FIA goedgekeurd voor racen. Het dashboard van de auto is nog origineel, maar is voorzien van een coating om reflectie van de zon op het dashboard te voorkomen. Recht voor de bestuurder zien we de snelheidsmeter en de boostdrukmeter. Aan de rechterkant zijn alle extra meters geplaatst, zodat ze nog steeds goed zichtbaar zijn voor de bestuurder. Op de middenconsole bevinden zich alle knoppen om de auto te bedienen. Deze zijn allemaal op maat gemaakt voor deze serie auto's. Om gewicht te besparen, zijn de oude deurpanelen verwijderd en vervangen door op maat gemaakte koolstofvezel panelen die zwart zijn gespoten. In het interieur bevindt zich ook de brandblusser. Deze kan met een druk op de knop worden geactiveerd en gaat binnen enkele seconden af in de motorruimte.
Op mechanisch vlak vinden we alleen hoogwaardige onderdelen en materialen terug. Voor de ophanging werd gekozen voor de wereldberoemde fabrikant Öhlins. Zij leveren schokdempers voor enkele van de meest gerenommeerde merken, zowel op de weg als op het circuit. Momenteel leveren zij de ophanging voor Ferrari F1. Om de Centrelock-wielen te kunnen monteren, werd een aangepaste wielnaaf gemaakt. Deze bevat ook de Brembo-remklauwen en geventileerde remschijven.
De zusterauto van deze 240 wordt momenteel bestuurd door Marc Duez in het Belcar Championship. Hij behaalde zelfs een tweede plaats in de race van Spa Francorchamps in 2021. Kortom, deze 240 is de ultieme auto voor circuitdagen of zelfs voor competitieve klassieke raceseries. Een unieke kans om een exacte kopie van de winnende Groep A-raceauto's te verwerven voor een fractie van de bouwkosten en volledig raceklaar.
*Aangezien deze auto volledig opnieuw is opgebouwd met veel nieuwe onderdelen, valt deze auto onder de btw-regeling en is hij bijgevolg btw-aftrekbaar.