De Volvo P1800 zag het levenslicht in 1957 met het prototype X1, en was - na de P1900 - het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt.
Voor het definitieve model, ontworpen door 'Pelle Petterson' - 
destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf 'Frua' - was het wachten tot de wereldpremière in 1960 op het autosalon van Brussel.
De 2+2 coupé werd voorzien van een voorin gemonteerde, 1.8L sterke viercilinder met dubbele carburator, goed voor 100PK met overbrenging op de achterwielen. De wagen was toen reeds zeer vooruitstrevend ondermeer door de standaard schijfremmen op de voorwielen.

Vanaf 1961 werd de P1800 in Groot-Brittannië geassembleerd door Jensen. Vanaf 1963 verhuisde de productie naar Zweden. Vanaf dan zou de benaming gevolgd worden door een ‘S’ van "Svenska" terwijl de 'P' kwam te vervallen. In 1968 kwam de 1800 met een tweeliter ten tonele en in 1969
tot slot kreeg hij recht op een D-Jetronic
 benzine-inspuiting, goed voor 120PK.
Vanaf dat moment zou de benaming overschakelen naar 1800E  (Electronic Injection), waarbij het interieur ook werd aangepast en alle wielen van schijfremmen voorzien.

In 1971 lanceerde Volvo de shooting break onder de naam 1800 ES die tot 1973 in productie bleef. 

De P1800 verwierf zijn grootste bekendheid door de populaire TV-reeks ‘The Saint’ waarin de wagen bestuurd werd door acteur Roger Moore
.
De productie zou stoppen in 1971 op 39.414 exemplaren.


'Collection by Vermant' is verheugd om u deze prachtige Volvo 1800E coupé uit 1972 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar voorzien van een 2L injectiemotor, goed voor 120PK. De overbrenging wordt verzekerd door een automatische versnellingsbak.
De ‘E’ werd nieuw geleverd in de VS en werd uitgevoerd in kleurencode ‘111’ ofwel ‘Light Blue metallic’ met een zwart interieur.

Recent werd de wagen naar originele specificaties
gerestaureerd waarbij de lak, chroom, rubbers, interieur, ophanging, velgen en banden,… geheel werden vernieuwd.
Het resultaat is een zéér mooie P1800 met mooie passingen. Hierdoor is deze iconisch klassieker wederom klaar voor eindeloos veel zorgeloze km’s!

-